رایانش ابری، مزایا و کاربرد آن

رایانش ابری، ابر، محاسبات ابری، کلماتی هستند که چند سالی است زیاد شنیده و استفاده می شوند ما در این مقاله همه آنچه باید درباره ابر بدانید را توضیح داده ایم .

محاسبات ابری به زبان ساده چیست؟

رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی درخواستی (از برنامه ها گرفته تا ذخیره و پردازش) معمولاً از طریق اینترنت و به صورت پرداخت در ازای مصرف است.

رایانش ابری چگونه کار می کند؟

به جای داشتن زیرساخت های محاسباتی یا مراکز داده خصوصی ، شرکت ها می توانند دسترسی به هر چیزی از برنامه ها تا ذخیره سازی را از ارائه دهنده خدمات ابری اجاره کنند.

یکی از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری این است که شرکت ها می توانند از هزینه اولیه و پیچیدگی مالکیت و نگهداری زیرساخت فناوری اطلاعات خود اجتناب کنند و در عوض هنگام استفاده از آن ، هزینه استفاده خود را بپردازند.

به نوبه خود ، ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری می توانند با ارائه خدمات یکسان به طیف وسیعی از مشتریان ، از مقیاس قابل توجهی بهره مند شوند.

چه خدماتی از رایانش ابری در دسترس است؟

خدمات رایانش ابری در حال حاضر طیف وسیعی از گزینه ها را شامل می شود ، از اصول اولیه ذخیره سازی ، شبکه و قدرت پردازش گرفته تا پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی و همچنین برنامه های استاندارد اداری. تقریباً هر خدماتی که نیازی به نزدیکی فیزیکی شما به سخت افزار رایانه ای که استفاده می کنید ندارد ، اکنون می توانید از طریق ابر ارائه شود.

نمونه هایی از رایانش ابری

رایانش ابری پشتوانه تعداد زیادی از خدمات است. این شامل خدمات مصرف کننده مانند Gmail یا پشتیبان گیری ابری از عکس ها در تلفن هوشمند شما می شود . خدماتی که به شرکت های بزرگ اجازه می دهد همه داده های خود را میزبانی کرده و همه برنامه های خود را در ابر اجرا کنند. Netflix برای اجرای سرویس پخش ویدئوی خود و سایر سیستم های تجاری خود و همچنین داشتن تعدادی سازمان دیگر ، به خدمات رایانش ابری متکی است.

رایانش ابری در حال تبدیل شدن به گزینه پیش فرض برای بسیاری از برنامه ها است: فروشندگان نرم افزار به طور فزاینده ای برنامه های خود را به عنوان خدمات مستقل از طریق اینترنت ارائه می دهند تا محصولات مستقل

چرا به آن رایانش ابری می گویند؟

یک مفهوم اساسی پشت محاسبات ابری این است که محل سرویس و بسیاری از جزئیات مانند سخت افزار یا سیستم عاملی که بر روی آن کار می کند ، تا حد زیادی برای کاربر بی اهمیت است. با این حساب استعاره ابر از طرحواره های قدیمی شبکه مخابرات وام گرفته شده است ، که در آن شبکه تلفن عمومی (و بعداً اینترنت) اغلب به عنوان ابری نشان داده می شود البته این ساده سازی بیش از حد است. برای بسیاری از مشتریان ، مکان خدمات و داده های آنها یک موضوع کلیدی است.

تاریخچه رایانش ابری

رایانش ابری به عنوان یک اصطلاح از اوایل دهه 2000 وجود داشت ، اما مفهوم محاسبه به عنوان یک سرویس بسیار از مدتها قبل وجود داشته -در دهه 1960 ، زمانی که دفاتر رایانه به شرکت ها اجازه می داد تا در یک مین فریم زمان اجاره کنند ، به جای اینکه مجبور باشند خود آن را خریداری کنید.

این خدمات “به اشتراک گذاری زمان” تا حد زیادی با ظهور رایانه شخصی که مالکیت رایانه را بسیار مقرون به صرفه تر کرد و سپس به نوبه خود با ظهور مراکز داده شرکت که در آن شرکت ها حجم زیادی از داده ها را ذخیره می کنند ، پیشی گرفت.

اما مفهوم اجاره دسترسی به قدرت محاسباتی بارها و بارها در ارائه دهندگان خدمات برنامه ، محاسبه ابزار و محاسبات شبکه ای در اواخر دهه 1990 و اوایل سال 2000 مطرح شده است. پس از آن ، رایانش ابری انجام شد ، که با ظهور نرم افزار به عنوان یک سرویس دهنده و ارائه دهندگان محاسبات ابری مقیاس بزرگ مانند خدمات وب آمازون واقعاً جا افتاد.

ابر چقدر اهمیت دارد؟

براساس تحقیقات IDC ، ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از رایانش ابری در حال حاضر بیش از یک سوم کل هزینه های فناوری اطلاعات در سراسر جهان را تشکیل می دهد. در همین حال ، هزینه های فناوری اطلاعات داخلی همچنان در حال کاهش است زیرا بارهای محاسباتی همچنان به ابر منتقل می شوند ، خواه خدمات ابری عمومی ارائه شده توسط فروشندگان یا ابرهای خصوصی ساخته شده توسط خود شرکت ها باشد.

451 تحقیقات پیش بینی می کند که تقریباً یک سوم هزینه های فناوری اطلاعات شرکتها در زمینه میزبانی و خدمات ابری امسال “نشان دهنده وابستگی فزاینده به منابع خارجی زیرساخت ، برنامه ، مدیریت و خدمات امنیتی است”. تحلیلگر گارتنر پیش بینی می کند که نیمی از شرکت های جهانی که از ابر استفاده می کنند تا سال 2021 به طور کامل روی آن کار خواهند کرد.

به گفته گارتنر ، هزینه جهانی خدمات ابری امسال از 219.6 میلیارد دلار به 260 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین با سرعتی بیشتر از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند رشد می کند. اما کاملاً مشخص نیست که چه میزان از این تقاضا از طرف مشاغلی است که واقعاً می خواهند به فضای ابری بروند و چه مقدار توسط فروشندگانی ایجاد می شود که در حال حاضر فقط نسخه های ابری محصولات خود را ارائه می دهند

انواع رایانش ابری

انواع رایانش ابری

Infrastructure as a Service (IaaS)

رایانش ابری را می توان به سه مدل رایانش ابری تقسیم کرد. Infrastructure-as-a-Service (IaaS) به اجزای اساسی محاسبات قابل اجاره اشاره می کند: سرورهای فیزیکی یا مجازی ، ذخیره سازی و شبکه. این برای شرکتهایی که می خواهند برنامه های کاربردی خود را از ابتدا بسازند و می خواهند تقریباً تمام عناصر خود را کنترل کنند ، جذاب است ، اما  شرکت ها نیاز است که از مهارت های فنی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات را در آن سطح تنظیم کنند.

IaaS جایگزینی برای نگهداری سخت افزار داخلی است. شرکت های IaaS منابع قابل پرداخت برای ذخیره سازی ، شبکه و محاسبات را ارائه می دهند. مگر در مواردی که سایر خدمات با آنها قرارداد بسته شده باشد ، مشتری مسئولیت مدیریت و امنیت را بر عهده دارد ، اما آنها همچنین بر محیط نیز کنترل دارند ، همانطور که ما در یک لحظه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. Amazon EC2 ، Microsoft Azure ، Google Cloud Platform (GCP) و ابرهای میزبانی شده Connectria نمونه های اصلی IaaS هستند.

Platform as a Service (PaaS)

شرکت هایی که PaaS را ارائه می دهند ، ابزارها و سخت افزارهای نرم افزاری را از طریق اینترنت (اغلب برای توسعه برنامه ها) ارائه می دهند. بنابراین ، سازمان برنامه ها و داده ها را ارائه و مدیریت می کند ، در حالی که تمام نرم افزارها و سخت افزارهای پشتیبانی شده توسط ارائه دهنده PaaS شخص ثالث مدیریت می شوند. نمونه های خوب عبارتند از AWS Elastic Beanstalk ، Windows Azure (وقتی به عنوان PaaS استفاده می شود) ، App Engine و غیره.

Software as a Service (SaaS)

شرکت های SaaS برنامه هایی را ایجاد می کنند که در ابر میزبانی می شوند. به جای پرداخت هزینه یک بار برای یک نرم افزار ، کاربران یک حساب آنلاین ایجاد کرده و از طریق وب به نرم افزار دسترسی پیدا می کنند. Google Docs ، Salesforce و MavenLink نمونه های خوبی هستند.

محصولات ذخیره سازی ابری یکی از زیرمجموعه های محصولات SaaS هستند. این موارد فضای ذخیره سازی مجازی و امکان اشتراک گذاری یا دسترسی به فایل ها را به کاربران ارائه می دهند. Dropbox ، Google Drive ، iCloud Drive و OneDrive مایکروسافت همه نمونه هایی از محصولات ذخیره سازی ابری هستند.

به گفته محققان IDC SaaS در میان مدت غالب مدل رایانش ابری است-و خواهد ماند-که دو سوم کل هزینه های عمومی ابر را در سال 2017 به خود اختصاص داده است ، که در سال 2021 فقط اندکی به 60 درصد کاهش می یابد. هزینه ها از برنامه ها و نرم افزارهای زیرساخت سیستم تشکیل شده است و IDC گفت که هزینه های خرید برنامه های کاربردی تحت تسلط قرار می گیرد ، که بیش از نیمی از کل هزینه عمومی ابر را تا سال 2019 تشکیل می دهد. برنامه های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت منابع سازمانی ( ERM) بیش از 60 درصد از کل برنامه های کاربردی ابری تا سال 2021 را شامل می شود. تنوع برنامه های ارائه شده از طریق SaaS بسیار زیاد است ، از CRM مانند Salesforce تا Office 365 مایکروسافت.

مزایای رایانش ابری

مزایای رایانش ابری

مزایای دقیق با توجه به نوع سرویس ابری مورد استفاده متفاوت خواهد بود ، اما اساساً استفاده از خدمات ابری به این معنی است که شرکت ها نیازی به خرید یا نگهداری زیرساخت محاسباتی خود ندارند.

کاهش هزینه های فناوری اطلاعات

حرکت به محاسبات ابری ممکن است هزینه مدیریت و نگهداری سیستم های فناوری اطلاعات شما را کاهش دهد. به جای خرید سیستم ها و تجهیزات گران قیمت برای مشاغل خود ، می توانید هزینه های خود را با استفاده از منابع ارائه دهنده خدمات رایانش ابری خود کاهش دهید. ممکن است بتوانید هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهید زیرا:

مقیاس پذیری

کسب و کار شما می تواند نیازهای عملیاتی و ذخیره سازی شما را به سرعت متناسب با شرایط شما افزایش داده یا کاهش دهد و با تغییر نیازهای شما ، انعطاف پذیری را افزایش دهد. به جای خرید و نصب ارتقاء گران قیمت ، ارائه دهنده خدمات رایانه ابری شما می تواند این کار را برای شما انجام دهد. استفاده از ابر زمان شما را آزاد می کند تا بتوانید کار خود را ادامه دهید.

تداوم کسب و کار

حفاظت از داده ها و سیستم های شما بخش مهمی از برنامه ریزی تداوم کسب و کار است. این که آیا شما بلایای طبیعی ، قطع برق یا بحران های دیگر را تجربه می کنید ، ذخیره اطلاعات شما در ابر تضمین می کند که پشتیبان گیری شده و در مکانی امن و ایمن محافظت می شود. دسترسی مجدد سریع به داده ها به شما این امکان را می دهد تا طبق معمول تجارت خود را انجام دهید و هرگونه خرابی و کاهش بهره وری را به حداقل برسانید.

کارآیی همکاری

همکاری در محیط ابری به کسب و کار شما این امکان را می دهد که راحت تر و خارج از روش های سنتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به اشتراک بگذارید. اگر روی پروژه ای در مکان های مختلف کار می کنید ، می توانید از رایانش ابری برای دسترسی کارکنان ، پیمانکاران و اشخاص ثالث به پرونده های مشابه استفاده کنید. همچنین می توانید یک مدل رایانش ابری را انتخاب کنید که به اشتراک گذاری سوابق خود را با مشاوران شما آسان کند (به عنوان مثال راهی سریع و مطمئن برای به اشتراک گذاری سوابق حسابداری با حسابدار یا مشاور مالی خود).

انعطاف پذیری شیوه های کار

رایانش ابری به کارکنان اجازه می دهد تا در شیوه های کاری خود انعطاف بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال ، شما می توانید از طریق خانه ، در تعطیلات یا از طریق رفت و آمد به محل کار (به شرط اتصال به اینترنت) به داده ها دسترسی داشته باشید. اگر در خارج از سایت نیاز به دسترسی به داده های خود دارید ، می توانید سریع و آسان به دفتر مجازی خود متصل شوید.

دسترسی به به روز رسانی خودکار

دسترسی به به روز رسانی خودکار برای نیازهای فناوری اطلاعات شما ممکن است در هزینه خدمات شما لحاظ شود. بسته به ارائه دهنده خدمات رایانش ابری ، سیستم شما به طور مرتب با آخرین فناوری به روز می شود. این می تواند شامل نسخه های به روز نرم افزار و همچنین ارتقاء سرورها و قدرت پردازش رایانه باشد.

سلام، سوالی دارید در خدمتیم